© Marcin Syska Photography
logo

Jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Jak skutecznie zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Skoro czytasz ten wpis, to najpewniej zastanawiasz się jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą. Jest na to kilka sprawdzonych sposobów. Żeby bezpiecznie przechowywać zdjęcia z wesela wcale nie trzeba być komputerowym specem. Wystarczy kilka prostych i rozsądnych kroków, aby mieć pewność, że utrata zdjęć ślubnych ci nie zagrozi.

Nazywam się Marcin Syska i jestem fotografem ślubnym z jedenastoletnim doświadczeniem w branży. W trakcie czasu spędzonego na fotografowaniu ślubów zrobiłem dosłownie kilkaset tysięcy zdjęć. Miałem wiele okazji, żeby przygotować sprawdzone sposoby na to, jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą. Poznasz je czytając ten artykuł. Zaczynajmy!

Jak skutecznie zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Jak pary młode przechowują swoje zdjęcia?

Wyobraźmy sobie dwie sytuacje. Właściwie to ja nie muszę – obie przytrafiły się moim własnym klientom, których ślub fotografowałem.

  1. Klientka otrzymała ode mnie pendrive ze zdjęciami. Po podpięciu go do laptopa system Windows poinformował, że przed użyciem dysk należy sformatować. Dziewczyna nie mogąc się doczekać, żeby zobaczyć zdjęcia, klikała przyciski: dalej, ok, dalej, ok. Zdjęć nie udało się obejrzeć.
  2. Kilka lat temu przekazywałem zdjęcia ślubne moim parom na płycie DVD. Jedni z nich po objerzeniu zdjęć, przekazali płytę rodzicom, Ci przekazali ją siostrze, itd. Po długim tourne, płytka ze zdjęciami wróciła do mojej pary. Niestety była tak porysowana, że nie dawało się jej odczytać. Dobry fotograf ślubny powinien iść z duchem czasu… Po tej historii zacząłem przekazywać zdjęcia ślubne na dysku pendrive! ?

To całkowicie naturalne, że nie każdy obcuje z komputerem na co dzień na tyle często, żeby intuicyjnie ocenić jak zabezpieczyć swoje zdjęcia przed skasowaniem. Niejeden fotograf ślubny, przyzwyczajony do częstego zarządzania dużą liczbą zdjęć zapomina o tym, że jego klienci nie mają pojęcia jak przechowywać swoje zdjęcia ze ślubu w bezpieczny sposób.

Dlatego każdy fotograf ślubny powinien podpowiedzieć, jak choćby w najmniejszym zakresie zadbać o bezpieczeństwo przechowywania fotografii.

kopia zapasowa zdjęć z wesela

Jak fotograf ślubny przechowuje zdjęcia?

Pracowity fotograf ślubny wykonujący od kilkunastu do kilkudziesięciu reportaży ślubnych rocznie musi zmierzyć się z zadaniem sprawnego zarządzania dziesiątkami tysięcy zdjęć. Fotograf biorąc na siebie odpowiedzialność udokumentowania na zdjęciach ślubnych tak ważnego momentu w życiu swojego klienta powinien zadbać o to, aby nie przydarzyła mu się tragiczna wpadka – utrata zdjęć swojego klienta ☠️

W przechowywaniu dużej liczby zdjęć kluczowe są dwa zagadnienia. Po pierwsze porządek – czyli takie skatalogowanie wszystkich plików i folderów, aby późniejsza praca nad fotografiami ślubnymi była możliwie sprawna, a dotarcie do potrzebnego materiału, jak najszybsze. Ilu fotografów, tyle różnych metod, ale generalnie fotograf ślubny często korzysta z dedykowanego oprogramowania np. Adobe Bridge, które znacznie ułatwia proces zarządzania dużą ilością zdjęć.

Po drugie bezpieczeństwo. Ja sam fotografując śluby od wielu lat, od samego początku podchodziłem bardzo serio do tematu zabezpieczenia zdjęć ślubnych z moich zleceń przed przypadkową utratą. Podczas reportażu ślubnego i sesji ślubnej korzystam z aparatu fotograficznego, który zapisuje zdjęcia na dwóch kartach pamięci jednocześnie. Dzięki temu w przypadku awarii jednej z kart nadal mam kompletny materiał na drugiej karcie pamięci. Po zgraniu materiału na komputer wykonuję co najmniej dwie kopie zapasowe, z czego jedna znajduje się na dysku, który nie jest na stałe podpięty do komputera. Daje mi to pewność, że kopia zapasowa nie zostanie utracona np. podczas przepięcia w sieci elektrycznej. Dysk z drugą kopią zapasową trzymam w swoim samochodzie.

Jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Potrzebny czas: 2 godziny i 30 minut

OK, czas na to, co interesuje Cię najbardziej, czyli jak bezpiecznie przechowywać zdjęcia ślubne, żeby zabezpieczyć je przed potencjalną utratą? Nie martw się, nie jest to wcale trudne, ani czasochłonne. Wykonaj poniższe kroki, a na pewno nie stracisz swoich cennych fotografii.

  1. Zgraj zdjęcia na komputer lub telefon

    Gdy fotograf ślubny przekaże Ci zdjęcia, pierwszą rzeczą jest podłączenie nośnika flash (pendrive) lub włożenie płyty DVD do napędu, a następnie zgranie wszystkich zdjęć ze ślubu, wesela i sesji na twardy dysk twojego komputera. Możesz także zgrać zdjęcia na swój telefon lub tablet podłączając go do komputera np. przez kabel USB. Uważaj, co robisz – staraj się podczas całego procesu przygotowywania kopii zapasowej pracować uważnie, żeby przypadkiem czegoś nie skasować lub pominąć.

  2. Bezpiecznie schowaj oryginalny nośnik

    Po zgraniu zdjęć na komputer, schowaj oryginalny nośnik w bezpiecznie miejsce. Kolejne kopie zapasowe wykonasz już z plików zapisanych na komputerze. Dobrym miejscem na przechowywanie oryginalnego nośnika ze zdjęciami jest np. szuflada, w której trzymasz ważne dokumenty. Ponadto pamiętaj, że jeśli zdjęcia są zapisane na płycie DVD lub Blu-Ray, schowaj ją w suchym, chłodnym i ciemnym miejscu.

  3. Zrób pierwszą kopię zapasową

    Kup dobrej jakości pendrive. Nie oszczędzaj – lepiej kup nośnik o mniejszej pojemności, ale wysokiej klasy. Ja od lat używam produktów firmy SanDisk. Do przechowywania zdjęć ślubnych powinien wystarczyć pendrive o pojemności od 8 do 32 gigabajtów (GB), w zależności od tego ile zdjęć i w jakim rozmiarze otrzymujesz. Możesz oczywiście najpierw sprawdzić rozmiar foldera ze zdjęciami.

    Gdy już kupisz pendrive, zgraj na niego wszystkie zdjęcia. Pendrive ten powinien służyć tylko do przechowywania kopii zapasowej zdjęć z wesela i zasadniczo nie powinien być nigdy używany dopóki nie zajdzie taka potrzeba. Dlatego po zgraniu plików schowaj go w bezpiecznym miejscu.fotograf ślubny oferta pendrive ze zdjęciami z wesela

  4. Zrób drugą kopię zapasową w chmurze

    Twoja druga kopia zapasowa będzie przechowywana w chmurze tzn. na internetowym serwerze plików, do którego będziesz mieć dostęp z dowolnego miejsca. Przykładem popularnych chmur plików jest Dropbox, Dysk Google, czy OneDrive od Microsoftu. Jednak nie polecam Ci żadnego z nich. Nie zagłębiając się w polityczne niuanse, firmy te mają najdelikatniej mówiąc zawiłą politykę dotycząca przechowywania danych i prywatności. Na potrzeby kopii zapasowej skorzystaj z usług firmy, która transparentnie podchodzi do kwestii ochrony danych i poszanowania prywatności. Dobrym przykładem jest pCloud, z której osobiście korzystam. Możesz utworzyć darmowe konto, które pozwala na przechowywanie do 10 gigabajtów danych. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca, możesz je wykupić. Taka pojemność powinna wystarczyć, żeby wgrać na serwer wszystkie zdjęcia, które przekaże Ci fotograf ślubny. Alternatywa dla pCloud to m.in. MEGA lub Tresorit.

  5. Wykonaj kolejną kopię zapasową

    Dwie kopie zapasowe to wystarczająca liczba, żeby zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą. Możesz jednak wykonać kolejne kopie dla zwiększenia bezpieczeństwa. Dobrym pomysłem jest zgranie zdjęć na kolejny nośnik i przechowywanie go poza domem np. w domu rodziców lub w samochodzie. To dodatkowe zabezpieczenie, gdy pendrive przechowywany w domu zostałby utracony w wyniku pożaru, zalania, kradzieży, itd.

Jak skutecznie zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?

Jak udostępnić zdjęcia ze ślubu rodzinie i znajomym?

To jasne, że gdy już nacieszysz się zdjęciami z własnej sesji poślubnej i wesela, zechcesz podzielić się nimi z bliskimi. Jednak nigdy, przenigdy nie dawaj nikomu oryginalnego nośnika, na którym zapisane były zdjęcia od fotografa ślubnego. Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych pomysłów na to jak bezpiecznie udostępnić zdjęcia ślubne rodzinie i przyjaciołom.

  1. Galeria online – to chyba najlepsze rozwiązanie. Wybierając fotografa na ślub skorzystaj z takiej oferty, w której będzie dostępna prywatna galeria online ze wszystkimi zdjęciami. Taka galeria jest dostępna na stronie internetowej fotografa, ale dostęp do niej masz ty lub osoby, którym na ten dostęp pozwolisz. Jej działanie jest bardzo proste. Wystarczy wysłać koleżance lub cioci z Ameryki link do galerii i/lub hasło, żeby można było obejrzeć zdjęcia.
  2. Zróbcie kopię zdjęć dla rodziny – kup pendrive lub kilka płyt DVD i nagraj na nie swoje zdjęcia ślubne. Można je wtedy przekazać znajomym i rodzinie. Jeśli gdzieś po drodze zostaną utracone lub zniszczone, nic nie szkodzi, przecież masz kopię zapasową! ?
  3. Serwisy do udostępniania zdjęć – jeśli nie otrzymasz galerii internetowej od fotografa, możesz skopiować fotografie ślubne na jeden z wielu serwisów do dzielenia się zdjęciami w sieci np. Flickr i w ten sposób udostępnić je znajomym.
  4. Media społecznościowe – no ba, oczywiście, że można też „wrzucić fotki na fejsa”. Pamiętaj tylko, żeby oznaczyć fanpage swojego fotografa ślubnego! ? Na marginesie, mój jest tutaj.

Jak odzyskać skasowane zdjęcia ze ślubu?

Ajajaj, stało się najgorsze?! Zdjęcia z wesela przepadły?! Nie masz kopii zapasowej? Niedobrze, ale bez paniki! Można jeszcze sporo zrobić, żeby je odzyskać. Pierwszy krok to kontakt z fotografem, który fotografował twój ślub i zapytanie, czy mógłby udostępnić zdjęcia ponownie. Ponieważ przechowywanie plików jest dzisiaj coraz tańsze, jest duża szansa, że fotograf ślubny nadal będzie posiadał pełną kopię zapasową wszystkich twoich zdjęć. Jeśli płyta DVD, na której były zdjęcia z wesela uległa uszkodzeniu, raczej nic nie da się zrobić. Dlatego lepszy jest pendrive, jeśli jednak i ten nie działa, warto zainteresować się usługą profesjonalnego odzyskiwania danych. Jest to kosztowne i może nie przynieść rezultatów. Jednak warto spróbować, bo często jest jedyną szansą na odzyskanie danych.

odzyskiwanie skasowanych zdjęć z wesela

Podsumowanie – ilość oraz jakość

Jeśli chcesz przygotować dobrą kopię zapasową swoich cennych zdjęć ślubnych, postaw zarówno na ilość, jak i jakość podjętych kroków. Zgraj zdjęcia na komputer, a następnie wykonaj kopię na pendrive oraz w chmurze. Schowaj bezpiecznie oryginalny nośnik i pendrive z kopią zapasową. Wybierz dobry serwer plików do przechowywania zdjęć w sieci. Rozważnie udostępniaj zdjęcia swoim bliskim. W ten sposób skutecznie zadbasz o to, aby nigdy nie stracić zdjęć ze ślubu.

P.S.
Przygotowując kopię zapasową zdjęć ze swojego ślubu, polecam ci zrobić przy okazji backup filmu ślubnego, żeby także uchronić go przed utratą. Pamiętaj tylko, żeby zadbać o większy pendrive i miejsce na serwerze. Na zabezpieczenie zdjęć i filmu z wesela powinny wystarczyć 64 gigabajty.

One thought on “Jak zabezpieczyć zdjęcia ślubne przed utratą?”

  1. Bardzo przydatny artykuł – ludzie w emocjach zapominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Mam tylko drobną uwagę do jednego punktu:

    „Po zgraniu zdjęć na komputer, schowaj oryginalny nośnik w bezpiecznie miejsce. Kolejne kopie zapasowe wykonasz już z plików zapisanych na komputerze.”

    Jeśli wszystkie kopie zapasowe będą wykonywane z tej jednej kopii „oryginału”, jeśli pechowo w trakcie kopiowania dane się uskodzą, każda kopia będzie jednakowo uszkodzona. Wystarczy wadliwa kostka pamięci, przegrzewający się komponent.

    Przekazując zdjęcia można dodatkowo dorzucić plik md5 (np. wygenerowany Total Comanderem),

    Można też dorzucić kopię spakowaną ZIPem (plik się nie zmniejszy, ale każdy plik będzie miał sumę kontrolną). Można szybko zweryfikować archiwum, ale minus taki, że jego uszkodzenie nie pozwoli na wypakowane nawet częściowo uszkodzonych zdjęć.

    Oczywiście obsługa plików md5 przerośnie większość klientów, ale w razie problemów będą mogli poprosić o pomoc kogoś bardziej obeznanego.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *